Kodex jednání zaměstnanců
S ohledem na působení společnosti UNILEASING v oblasti poskytování finančních služeb zejména leasing a úvěr pro podnikatele, spotřebitelské úvěry, splátkové prodeje, factoring a zprostředkování pojištění je žádoucí upravit zásady podnikatelské a obchodní etiky v praxi svých jednotlivých zaměstnanců, a to jak ve stycích se zákazníky a dodavateli, tak ve vztazích se státními orgány. Na těchto základech musí být postaven i vzájemný vztah mezi zaměstnanci a společností UNILEASING.
K zajišťování žádoucího chování svých zaměstnanců přijala společnost UNILEASING tento kodex:
1. Působnost kodexu
Tento kodex jednání se vztahuje na všechny osoby (fyzické i právnické), které jsou se společností UNILEASING v pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo pro ni samostatně vykonávají činnost na základě smlouvy o zprostředkování, smlouvy o obchodním zastoupení, či obdobné; všichni tito jsou v textu etického kodexu shodně nazýváni zaměstnanci.
2. Dodržování zákonů a zásad poctivého podnikání v obchodních aktivitách zaměstnanců
Zaměstnanci respektují ve své činnosti právní řád ve všech jeho částech, formách a souvislostech. Důsledně se řídí obecnými zásadami podnikatelské a obchodní etiky a vycházejí z podmíněnosti dlouhodobé prosperity jejich dodržováním. Dbají na vysokou profesionalitu poskytovaných služeb. Podporují ve svých aktivitách, pokud je to možné a účelné, projekty vyhovující kritériím ochrany životního prostředí a rozvoje nových a obnovitelných zdrojů energie. Řídí se zásadami správy a řízení společností prosazovanými OECD.
3. Vztahy zaměstnanců se zákazníky a s dodavateli
Zaměstnanci uvádějí ve svých informačních, propagačních a reklamních materiálech výlučně ověřené a pravpé údaje, které nejsou způsobilé uvést zákazníka v omyl. O nabízených a poskytovaných službách podávají úplné, aktuální a srozumitelné informace a stejný postup zajistí i v případech, kdy se zákazníkem jednají jejich jménem v souvislosti s uzavřením nebo plněním příslušné smlouvy dodavatelé, prodejci či jiné třetí osoby. Dodržují požadavky věcnosti a serióznosti reklamy. Postupují v souladu s Kodexem zásad etické reklamní praxe v ČR vydaným Radou pro reklamu. V odbytových praktikách respektují pravidla hospodářské soutěže.
Zaměstnanci nenabízí, neslibují ani neposkytují jménem společnosti UNILEASING provizi ani jinou formu benefitu:
a) za zprostředkování uzavření úvěrové, leasingové či jiné smlouvy osobě, která je v pracovněprávním nebo obdobném vztahu anebo v pozici statutárního orgánu k úvěrovanému nebo leasingovému nájemci,
b) za jakékoli plnění osobě, u které mají poznatek nebo i jen podezření, že přijetím provize či benefitu by naplnila zákonem stanovený střet zájmů; (zejména u veřejných funkcionářů ve smyslu zákona č. 159/2006 Sb.)
Zaměstnanci své služby neposkytnou žadatelům, u kterých je při jednání o smluvním vztahu ze zjištěných skutečností zřejmé nebo vysoce pravděpodobné, že by nemohli nebo nechtěli dostát smluvním závazkům.
Zaměstnanci postupují důsledně při zjišťování identity a prověřování důvěryhodnosti zájemců o jimi nabízené služby i při ověřování připravenosti a schopnosti zájemců plnit povinnosti podle příslušné smlouvy. Důsledně chrání informace zjištěné ve styku se zákazníky a rovněž interní informace společnosti UNILEASING.
Zaměstnanci předkládají zákazníkům návrhy smluv o poskytnutí příslušné finanční služby (včetně obecných obchodních podmínek) vyhovující požadavkům na úplnost, jasnost a srozumitelnost celkového textu i jednotlivých formulací. Objasňují zejména zákazníkům finanční náležitosti poskytovaných služeb, jakými jsou např. leasingové navýšení, leasingový koeficient aplikovaný v příslušné leasingové transakci a obdobné kategorie užívané ve smlouvách o úvěru a jiných finančních produktech. Oznamují včas a písemně změny podmínek uzavřené smlouvy, pokud k nim je poskytovatel služby smluvně zmocněn či pokud má tento postup oporu v platném právu. Reagují věcně a bez zbytečného prodlení na opodstatněné požadavky zákazníků týkající se uzavřeného obchodu. Při ukončení smlouvy, zejm. při mimořádném resp. předčasném, postupují zaměstnanci důsledně v souladu s právem a se smluvními podmínkami, s důrazem na spravedlivé, transparentní a co nejrychlejší vypořádání vzájemných finančních nároků a uspokojení práv z uzavřeného vztahu, s co největší vstřícností k potřebám a možnostem zákazníka, kterou lze spravedlivě požadovat vzhledem k okolnostem ukončení smluvního vztahu a k jednání zákazníka po dobu trvání smluvního vztahu.
V souvislosti s naplňováním příslušné smlouvy poskytují zaměstnanci zákazníkovi podle svých možností potřebnou součinnost a na jeho žádost sdělí právní, daňové, účetní, pojišťovací a jiné potřebné informace, pokud to není v rozporu s obchodním tajemstvím, s povinností mlčenlivosti či s obecně závaznými právními předpisy.
Pokud se nabízené služby týkají financování konkrétních majetkových hodnot, zaměstnanci působí na jejich dodavatele popř. výrobce nebo prodejce, aby dodržovali dohodnutou popř. standardní kvalitu dodávaných výrobků a služeb, záruční dobu, servisní a reklamační podmínky i bezpečnost těchto předmětů.
Ve vztazích se zákazníky i ve styku s orgány státu berou zaměstnanci v maximální možné míře v úvahu zásady postupu v záležitostech neobchodní povahy dohodnuté v rámci České finanční a leasingové asociace v rámci platného práva ČR, včetně memoranda asociace k ochraně spotřebitele při poskytování leasingových služeb.
Své zákazníky, dodavatele a další obchodní partnery zaměstnanci vhodnou formou informují o existenci tohoto kodexu a seznámí zájemce s jeho obsahem.
4. Vztahy mezi zaměstnanci a společností UNILEASING
Zaměstnanci naplňují důsledně opatření společnosti UNILEASING dohodnutá v zájmu prevence a postihu neseriózních a jinak problematických zákazníků a dodavatelů. Podporují vzájemnou výměnu zkušeností a poznatků z poskytování finančních služeb, pokud není dotčeno obchodní tajemství a obchodní politika, chráněné zájmy jejich, zákazníků a jiných obchodních partnerů.
Zaměstnanci a společnost UNILEASING vystupují ve vzájemných vztazích korektně. Zaměstnává-li společnost UNILEASING pracovníka, který dříve působil u jiné členské společnosti ČLFA, nebude po něm požadovat informace tvořící předmět obchodního tajemství předchozího zaměstnavatele. Vzájemné rozpory řeší zaměstnanci a společnost UNILEASING mezi sebou, pokud možno, dohodou.
5. Úkoly společnosti UNILEASING
Představenstvo společnosti UNILEASING podporuje dostupnými prostředky vysokou kvalitu služeb poskytovaných zaměstnanci a napomáhá tomu informačními, analytickými, vzdělávacími a jinými akcemi. Zprostředkuje výměnu zkušeností mezi zaměstnanci.
Představenstvo zajišťuje distribuci tohoto kodexu všem zaměstnancům. Objasňuje poslání a obsah kodexu ve své informační a vzdělávací činnosti.
Představenstvo posuzuje soulad chování zaměstnanců s obsahem kodexu. Přijímá opatření k postupnému naplňování jeho zásad v činnosti zaměstnanců. Představenstvo dále posuzuje situace a jednání, které mohou poškodit postavení a pověst společnosti UNILEASING nebo porušení tohoto kodexu zaměstnanci.
Představenstvo zajišťuje a koordinuje kontakty se státními orgány, a také s příslušnými nevládními subjekty, včetně ČLFA, při sledování účinnosti právní úpravy ekonomických aktivit a při přípravě nových právních předpisů týkajících se produktů nabízených společností UNILEASING a jejími zaměstnanci.